Sunday, August 3, 2008

MASALAH PERIOD TIDAK TERATUR

SOALAN

Doktor, selepas saya ambil jus mate 5, saya start ambil mate 5 pd 17 julai lepas..hingga kini, dah masuk 2 minggu sy period..kenapa doc?

2 minggu lepas period tak berapa banyak tapi start semalam, agak banyak..tak berhenti period..harap doc dapat bantu.. cuma saya bingung dgn perkiraan kitar period saya yg mula tak teratur..

Untuk pengetahuan doc, ini berlaku sejak sy pernah mengambil pil perancang dan pil hormon dulu.. Alhamdulillah, saya dah hilang 6kg skrg..memang tak sangka..nafsu makan pun sgt2 berkurang!

JAWAPAN

Bila berlaku penurunan berat,.hormone estrogen / progesterone dan hormone prolactine , dan testosterone mula berubah ke arah yg lebih baik ke tahap normal,..

Perubahan hormone ini akan memberikan kesan yg berbagai pada dinding endometrium,..kebyakan,.kitar hormone menjadi teratur dan baik,..ada juga e ada juga kes seperti saudari,..

Namun ia tidak lama dan apabila stress dan keadaan adaptasi baru sudah stabil,..kita haid menjadi elok dan teratur kembali...sabar & jgn terlalu risau,..biasanya ia akan elok dlm tempoh terdekat,..bila badan saudari dah adaptasi situasi baru ini,..program penurunan berat badan adalah tekanan besar buat badan...dan kitar haid wanita cukup sensitif,..sedih / marah / tak cukup tidur pun kitar haid berubah..
Photobucket

4 comments:

Fika said...

doc sy ade masalah period dua kali dalam sebulan, sudah 2tahun sy mengalami masalah ini.tapi sejak bulan ni period saya jadi lagi masalah saya habis period pada 3hb oct 2010, tapi pada 5hb oct 2010 period saya datang semula, sehingga 12hb oct 2010..tapi yang menjadikan saya lagi risau petang 13hb oct period saya datang semula, dan pada pagi 14hb oct period saya seudah tiada, tapi pada petang 14hb oct period saya datang semula berwarna merah hati ayam....boleh tak doc menjawab persoalan saya ini.

edayu said...

salam,,saya ayu,,doc sy ada mslh period saya kjp dtg kjp tak dtg(contoh bln 4 datang bulan,,bulan 5 dan sekarang tak dtg)apa sebabnya?sy sakit?gemuk?or tekanan?patut ke sy jmp doktar doc?

Unknown said...

Salam doc saya ada pertanyaan.. Period saya sudah 1 tahun tak period ia hanya datang berwarna hitam.. nak kata badan x shat sya shat.. Sjak 1 thun lpas brat bdan mulai naik dari 70 kg skrg 75 kg tggi 168 sy ada ambik ubat2 untuk krus kn bdan adakah sebab mkan ubat yg bercmpur2 myebabkan period x keluar..

sherina said...

Gd morning doc. Umur saya 34. Sejak 2bulan ni period I sehari sahaja. And suddnly now I keluar darah merah+coklat, tak banyak cuma cikit. Selang sehari. I dh buat pregnant test but noting.



I tak tahu nak buat ape. Thank u